Modul 2
Resúme:
Hvad skete på modul 1.
Modul 2 er om:
2. Ressourcer -
Egenomsorg.
Hvad dræner mig.
Hvad giver energi.
Hvordan vælger jeg til/fra overfor krav.
Anvende sine ressourcer bedst.
Egen-tid, ro og pauser.
Definition af Ressource
• Hjælpekilde, hjælpemiddel, energi- eller kraftkilde
• Udsprunget af fransk og betyder ”At rejse sig igen” Kilde: Den store Danske
• Materialer, midler, råstoffer, fysiske/psykiske kræfter der i et vist omfang er til rådighed, besiddes eller kan udnyttes Kilde: Ordnet.dk
• Ressourcer kan angive kræfter, man vil sætte ind på at løse et problem
Kilde: Netpsych.dk Siger samlet set at: Ressourcer er energi - og kraftkilder, der både kan være personlige såvel som omgivelsesmæssige
Ressourceområder kan være
Relationer og fællesskaber
Interesser og hobbyer
Talenter og uddannelser
Personlige egenskaber handleevner
Motivation
Håb og drømme
Værdier og overbevisninger
Ressourcer kan være
noget, der gør dig glad
noget, der giver lyst og mod – håb og drømme
dine drivkræfter
noget eller nogen, der har stor værdi for dig
noget eller nogen, der er vigtig for dig
noget, du er god til
aktiviteter, du kan lide at lave alene eller sammen med andre
dagligdagsting
noget eller nogen, du bruger for at holde fast i de gode dage
noget eller nogen, du bruger på de dage, der ikke er gode
og meget andet
Hvorfor er det vigtigt at se på ressourcer?
• Understøtte barnets oplevede autonomi og kompetence
• Understøtte barnet i at skabe trivsel, tryghed og udvikling
• Viden om, hvad der udgør barnets forståelse, og hvad der giver mening
• Gennem anerkendelse understøtte barnets selvbevidsthed og kompetencefølelse
• Støtte barnet i at udnytte ressourcer i forskellige situationer
• Bedre muligheder for at skabe miljø og rammer, hvor barnet kan udnytte sine ressourcer
• Understøtte barnet ift. at skabe indhold og mening
Tilstræbt indefraperspektiv
Det er en bevidst tilstræbelse på at forstå, hvordan barnet oplever at være sig i netop denne situation og under netop disse vilkår.
Mulige spørgsmål til at afdække ressourcer og relationer ud fra et tilstræbt indefraperspektiv (Du forsøger at sætte dig i barnets sted)
Hvad er jeg god til at lave
Hvilke personlige egenskaber har jeg
Noget eller nogen, jeg bruger på de dage, der ikke er gode
Hvad håber og drømmer jeg om for mig i fremtiden
Hvad driver mig
Noget eller nogen, jeg bruger for at holde fast i
Hvad kan jeg de gode dage
Hvad gør mig glad at lave godt lide at lave
Hvem kan jeg godt lide at være sammen med? - og hvem kan jeg lide at lave hvad med
Øvelse til næste gang Skab en god oplevelse.
Noget du gør alene eller sammen med dit barn- Det kan være alt fra at du nyder en kop kaffe, ser en film, læser lidt i en bog, dagdrømmer, går en tur, inviterer til middag, ringer til en ven du ikke har talt med i lang tid osv.
Det vigtigste er at du er opmærksom på din intention, og er bevidst om at planlægge/lave noget som gør dig/jer glad.
Tænk over hvilke ressourcer du har til rådighed for at det kan ske.
1. Modul
Præsentation af virksomheden Hestenge Consult og facilitatorer v. af Anette Paulsen og Karina Bjerremann.
1. Intro til online platform www.hestengeinsider.dk hvor alt materiale inkl. fotos uploades:
Gå til Forældrekursus => ny side tast koden: HestengeF
2. GDPR underskrift til deling på online platform
3. Dagens tema er: Energiforvaltning. Gennemgang af modeller.
Vi går til hestene.
4. Introduktion til hestene og hinanden. Vi er hos hestene ca. 1 time.
5. Evaluering i vores hytte ca. 30 min.